Iedereen heeft inmiddels wel gehoord over de veranderingen binnen Facebook en er is al heel wat gezegd en geschreven over dit onderwerp. Maar wat is nu een goede strategie om toch nog jouw doelgroep te bereiken?

Als je de volgende zaken in je achterhoofd houdt:

  • Facebook wil af van gehengel naar likes of clickbait
  • Je zou een goede band op moeten bouwen met je fans
  • Waardevolle content en interactie is de key!

Dan is het vrij makkelijk om met een goede funnel je doelgroep te blijven bereiken en deze waardevolle interactie te creëren…

Maar hoe doe je dat dan?

Door in drie eenvoudige stappen jouw doelgroep aan je te binden!

Stap 1

In het eerste stadium richt je je nog vrij breed op jouw doelgroep. Het doel is om jou en je bedrijf te positioneren in het brein van de klant. Hier gaat het dus over jouw USP’s… Wat maakt jou uniek? Waarom moeten mensen naar jou toe komen? Wat maakt jou onderscheidend van de rest?

Je richt je op je volledig doelgroep bij het aanmaken van de advertentie en een redelijke afstand, natuurlijk afhankelijk van jouw bedrijf. Is dit landelijk dan richt je je op een groot gebied. Werk je alleen lokaal dan richt je je daarop. Je kan in deze fase het beste kiezen voor de marketingdoelstelling Bereik of Merkbekendheid. Kies ook heel bewust op welke plekken je geplaatst wil worden. Laat dus nooit ‘automatisch plaatsen’ aanstaan. Zit je niet op Instagram? Schakel het adverteren daar dan uit. Over het algemeen raden wij aan alleen op het nieuwsoverzicht te adverteren. Dit scheelt je geld en je advertentie komt hier het beste uit. Laat deze advertentie minstens 14 dagen lopen en monitor de resultaten goed.

Stap 2

In de tweede fase ga je ervoor zorgen dat je potentiele klanten jouw bedrijf steeds leuker gaan vinden. Hier ga je aan de slag met het creëren van een voorkeurspositie. Je gaat je nu richten op de mens en meer persoonlijke berichten plaatsen. Geef een kijkje achter de schermen, zoek de interactie op en probeer mensen te raken. Gebruik bijvoorbeeld storytelling en presenteer jezelf meer menselijk dan zakelijk. Je komt dichter bij je doelgroep te staan.

Je doelgroep in deze fase zijn de mensen die in je eerste advertentie op een of andere manier interactie hebben getoond. Klikken naar je website, likes, reacties, delen. Via Facebook Pixel kan je deze mensen heel gericht targetten. Het is dus belangrijk dat je deze goed hebt ingesteld aan het begin van je campagne.

De eerste advertentie laat je 2 weken lopen en zet hem deze dan even op pauze om een overkill aan vertoningen te voorkomen. De tweede advertentie richt zich alleen op de mensen die interactie hebben getoond met de eerste, dus die kan je gewoon laten doorlopen.

Stap 3

In de derde en laatste fase is het tijd voor actie! Hier ga je je richten op conversie. Nu kan je gaan verkopen, leads genereren of contactgegevens verzamelen. Je houdt je berichten nu kort en krachtig. Doe een concreet aanbod, zorg voor een goede download of aanbieding.

De doelgroep bestaat nu uit de mensen die in de eerste én tweede fase van je campagne interactie met jouw bedrijf zijn aangegaan. Je hebt een vrij trouwe groep mensen gecreëerd, waarvan je zeker weet dat ze interesse hebben in wat jij ze kan bieden. Tijdens het aanmaken van je doelgroep kies je voor “doelgroep maken van de mensen die interactie hebben gehad met mijn eerdere berichten”. Dit kan je ook doen voor de mensen die interactie hebben gehad op met jouw pagina op Instagram.

Als je op deze manier je Facebook-funnel inricht krijg je de kern van jouw doelgroep in kaart en blijven de kosten voor je campagne beperkt. EN het mooie is, via de optie “maak een vergelijkbare doelgroep” kan je hier prima op verder bouwen.

Veel plezier en succes met adverteren op Facebook!